Het houdt de gemoederen bezig op straat en in de koffiehoekjes: de nieuwe huisstijl die de gemeente de kermis laat aanmeten.
Of je het nu mooi vindt of niet, opvallend is het zeker, de wiebertjes in roze en blauw – lekker fel – en daar over vierkante blokken met daarin ruimte voor TK en wat vreemde fratsels of het jaartal.
Kritiek
Zomaar een bloemlezing van reacties: “Wat heeft dat weer mogen kosten”, “kermis voortaan alleen nog op blauwe zondag en roze maandag?”, “waar zijn die fratsels/golfjes voor”, “tilburg is toch groen/oranje?”, “de kermiskleuren waren toch blauw/geel”, “ik vind het zo kil, geen sfeer”, “dit zou voor een politieke partij kunnen zijn”, “de wiebertjes zijn gejat van de kermis in München” … en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Document
De gemeente publiceerde een document met hierin de uitleg over het nieuwe logo, maar of dat de meningen nu doet bijdraaien ?
Uit het document, over het uitgangspunt: “Het doel is het benadrukken van het absurdisme – de Tilburgse kermis is absurd(istisch)”. Als we dat even googelen, dan komen we op uit “bizar, idioot, krankzinnig, mesjogge, ongerijmd, onzinnig” – dat is het misschien ook wel, maar we vinden er eerder een wat negatieve klank aan zitten als positieve. We missen woorden als: “geweldig, fantastisch, waanzinnig, ongeëvenaard”.
Nog meer uit het document: “tijdloos – een logo vrij van trends en veranderingen”, maar volgens ons is het juist een enorme trend om steeds meer gebruik te maken van “icons en tiles”. Iets was je 10 jaar geleden helemaal nog niet zag en waarschijnlijk over een poosje ook niet meer, want iedereen doet dat nu.
Natuurlijk “minimale kleuren, maximale impact” is zeker waar, het valt op in het straatbeeld en blauw en roze zijn beide ook nog wel snel met de kermis te rijmen. Het zijn dan niet meer de kleuren die Tilburg lang gebruikte in hun uitingen rondom de kermis. Het is ook geen carnaval, ook al drinken we bijna net zoveel tijdens de kermis.
Waar wij zelf nog het meeste over vallen is dat het design-bureau voor zichzelf wat regels had opgezet: bij “dont’s” staat: “het ordinaire van de kermis vermijden, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, geen kermisclichés gebruiken; reuzenrad, skyline etc”. Het logo mist in ieder geval iedere referentie naar een kermis, dus dat is gelukt.
Traditie
Maar kermis, die bestaat toch al meer dan 400 jaar in Tilburg en is het niet precies dat ordinaire wat hier in de stad die heerlijke sfeer geeft? En hoezo doe maar normaal ? Volgens ons is de roze maandag nu juist zo’n dag dat de meesten even niet normaal hoeven te doen, gezien alle uitdossingen die we dan op straat tegen komen.
Is het alleen maar kommer en kwel ? Welnee, zoals gezegd, het frist de straten op, de kleuren trekken de aandacht wel en volgend jaar is iedereen er aan gewend. Voor de 2017 editie zijn er waarschijnlijk weer vlaggen voor de Tilburgers en zullen ook de terrassen er mee worden opgeleukt. De bedoeling is natuurlijk om meer eenheid op de gehele kermisroute te krijgen, zodat het evenement zich nog beter gaat onderscheiden in de binnenstad!

Zelf kijken ? Dat kan HIER
niet emmeren gewoon een nieuwe togo voor een nieuw logo ziet er goed meensen hallllllleeeeeee
Goedendag,
Persoonlijk vind ik het logo heel erg strak en stoer! De kleuren maken het echt wel kermis. Het past in deze tijd en volgens mij kan het nog wel een jaartje of tien zo gebruikt worden zonder dat het stoere of moderne ervan af zou gaan. Misschien wel twintig jaar! Ik begrijp ook dat er een keuze is gemaakt om een bepaalde stijl te ontwikkelen die door het gehele land te herkennen is, dus ook voor niet-Tilburgers die ze graag naar dit evenement willen trekken. Als ik zo op de foto kijk en de bodypaint zie (of pakje) van de vrouw die voor het doek staat, krijg ik wel degelijk een kermis gevoel, heb daar persoonlijk geen draaimolen voor nodig om dat gevoel te krijgen.
Ik kan me ook wel voorstellen dat het voor nu belangrijk is om een bepaalde herkenning neer te zetten en dat het in de toekomst word gecombineerd met beeld van bijvoorbeeld draaimolens e.d. Ik zie het ook al helemaal voor me dat de korte heuvel (binnenstad) totaal in deze stijl word aangekleed en dat je je waant in de wereld van de Tilburgse Kermis, want dat gevoel is wel achtergebleven de afgelopen jaren, er stonden attracties maar een echt Tilburgs(e Kermis) gevoel was er niet. Geen uniform geheel. Met deze stijl zie ik dat wel gebeuren.
Ik feliciteer de stad met deze stijl! En ben heel benieuwd wat de Gemeente Tilburg allemaal voor ons in petto heeft de komende jaren!
mvg,
Maarten
De kritiek komt dan ook vooral uit de hoek van de kermisfreaks / hobbyisten. Zij zien het liefste een kermisattractie of meerdere afgebeeld of getekend met lachende / blije gezichten. Dat is natuurlijk de kermisbeleving. Maar dat wil niet meteen zeggen dat het een slecht logo is wat er nu is ontworpen. Een logo is goed als het herkenbaar is en het duidelijk is waarvoor het is gemaakt; in dit geval dus de Tilburgse kermis. Als mensen na een jaar dit logo weer terugzien is het van “oh, ja.. de kermis komt er aan”. En dan is het dus al geslaagd. Ik begrijp de kritiek ook enerzijds zeker wel, maar er zijn wat dat aangaat genoeg logo’s in dit land te vinden die veel nietszeggender zijn dan deze. Het logo van de NS bijvoorbeeld, ik zie geen trein, stationsgebouwtje of een conducteur…. toch weet iedereen dat het de NS is. Simpel maar krachtig. Ach, het kan beter en ik zag ook graag het aloude draaimolentje wat de Tilburgse Kermis jarenlang als beeldmerk had… maar het is gewenning waarschijnlijk nu.
Fratsels in een logo…. Dat is toch niet iets om kritiek op te hebben? Er is altijd wel ergens een fratsel. En een logo zo ontleden is ook niet echt nodig. Het gaat om het geheel. Wat ik tot nu toe op social media heb gezien vind ik reuze opvallend en het knalt eruit! Net als de kermis! Ook op straat vind ik het uitnodigend en sfeervol! Ik denk dat het inderdaad volgend jaar nóg meer het straatbeeld zal opvrolijken.
Snap op zich uw reactie op iets nieuws, maar het is wel erg negatief. De laatste alinea klinkt dan al wat gezelliger! Ik zie het echt als een stijl die de Tilburgers graag op zich willen nemen, zouden willen dragen aan hun lijf of op willen hangen aan hun raam! Ik ben pro! En ik denk vele met mij!
Eigenlijk zijn al die dont’s dingen logisch. Dus niet normaal doen = dus lekker gek, geen cliches = dus andere gekkigheid. Jullie begrijpen de don’ts niet. Lijkt me iets om te corrigeren.
Daarnaast behoeft een logo geen visuele uitleg of referentie. Vele grote logos der aarde hebben dat niet. Denk dat ze dat met kermisclichés in het ontwerp bedoelen (reuzenrad ed. Is ook maar saai, doet iedereen).
Uhhhh volgens mij begrijpen jullie iets niet. Want je schrijft bij don’ts … Het ordinaire van de kermis vermijden. Dat betekend nou juist dat het bureau het ordinaire wil omarmen! Dusssss juist niet (dont) het ordinaire vermijden.
De gemeente Tilburg is qua benadering van de Tilburgse Kermis en hun idee hoe of deze kermis door het bezoekend publiek beleefd moet worden helemaal van het “padje” af.
Een design-bureau die een nieuw logo voor de kermis moet maken, en dan het ordinaire”” van de kermis niet terug wil laten komen in het logo. Sorry ik begrijp dit niet, met andere woorden waar slaat dit op. En vooral de uitspraak van het design-bureau!!!!!
Het is voor de mens net zo duidelijk als de EU – allemaal abakadabra.