2% Procent van het Burgerpanel vindt Tilburgse kermis niet duur

Delen met:

62 Procent van het Burgerpanel vindt de Tilburgse kermis, van vrijdag 17 juli tot en met zondag 26 juli gehouden, duur. Slechts 2 procent van de ondervraagden vindt van niet; 36 procent twijfelt.

Maar het Tilburgse Burgerpanel vindt de eigen kermis ook vooral groot en heel gezellig, met veel attracties en variëteit. Dat is de globale mening van het Tilburgse Burgerpanel, een vaste groep mensen die een aantal keer per jaar benaderd wordt met het verzoek om hun mening te geven over actuele zaken die in Tilburg spelen.

Van alle 1020 Tilburgse panelleden heeft 73 procent dit jaar een bezoek gebracht aan de Tilburgse kermis. Tweederde van het panel gaat vaker dan één dag. Men doet dat bijna nooit alleen. Gemiddeld verblijft men enkele uren per dag op de kermis. In mindere mate kan het panel zich vinden in het beeld van een kermis ‘met veel rotzooi, veel lawaai en te veel drukte’.

Een minderheid vindt ook dat de winkels onbereikbaar zijn. 35 Procent van de panelleden gaat te voet naar de kermis; 22 procent pakt fiets of scooter; bus en trein scoren samen slechts 10 procent. Meer dan de helft (56 procent) van het panel dat de Tilburgse kermis bezocht, frequenteerde een (eet)café of bar; 38 procent deed ook mobiele horecatenten op de kermis zelf aan, terwijl slechts 15 procent aangaf helemaal geen horeca binnen te gaan.

Ook de uitgaven van de panelleden werd nader bekeken. 34 procent zei helemaal niets uit te geven aan kermisattracties; 45 procent tussen niets en 50 euro; 13 procent tussen 50 en 100 euro, en telkens 1 procent voor bedragen van 150-200 euro, 200-250 euro en 250-300 euro. Opmerkelijk is dat slechts 1 procent zei helemaal geen geld aan horeca tijdens de Tilburgse kermis uit te geven, terwijl 15 procent aangaf helemaal geen horeca binnen te gaan!

Ook opmerkelijk: eenvijfde van alle ondervraagden, 22 procent, zei ijs bij Intermezzo op de hoek Spoorlaan-Heuvel te hebben genuttigd. Dat is eenvijfde van 1,5 miljoen bezoekers = 300.000 bezoekers : 10 dagen = 30.000 bezoekers per dag : 15 uren = 2000 bezoekers per uur : 60 minuten = 33 bezoekers per minuut… In totaal hebben 589 van de 1020 panelleden aan de kermisenquête meegedaan, een respons dus van 58 procent. De onderwerpen voor het Tilburgse burgerpanel worden aangedragen door de gemeenteraad, het gemeentebestuur of door een beleidsafdeling van de gemeente. De panelleden worden via een e-mail uitgenodigd om op internet een vragenlijst in te vullen. Het Burgerpanel Tilburg is begin 2006 van start gegaan.

Geef een reactie