De kermis “festivaliseert”

De Tilburgse kermis zal altijd het middelpunt van aandacht blijven, maar de communicatie er om heen is aan het veranderen. Een nieuw team onder leiding van Ruud Lemmen (poppodium013, Woohah festival) gaat hier vorm aan geven.

Aantrekkingskracht

Daar waren begin juni de eerste nieuwsberichten: op Omroep Brabant en in het Brabants Dagblad viel te lezen dat de Tilburgse kermis zijn landelijke aantrekkingskracht aan het verliezen is en dat het roer om gaat. De gemeente kwam na marktonderzoek een aantal jaar geleden al tot deze conclusie en daar wilden ze graag iets aan doen. Een eerste werkgroep kreeg de kans om samen met wijlen Bart de Boer (oud-directeur Efteling) een brainstorm te houden en daar kwamen een aantal speerpunten naar voren die steeds meer gestalte krijgen op en rond het kermisterrein.

Uitstraling

Een van de meest merkbare veranderingen werd vlak voor corona al ingezet, de kermis kreeg zijn eigen huisstijl en kleuren. Het roze/blauw is in Tilburg inmiddels al goed bekend als “de kermiskleuren”. Meestal in de bekende ruitvorm zoals we dat vaak ook terug zien bij onze oosterburen. Ook de kermisexploitanten zelf tooien hun attracties steeds vaker op tijden de kermis in Tilburg. Van de led-schermen tot aan tijdelijke decoratie op de attractie, alles roze met blauw.

2021: Exploitanten dragen de nieuwe huisstijl graag mee uit – fotograaf: A. van Hulten

Activiteiten

Rondom de kermis groeide de Tilburgse binnenstad de afgelopen jaren flink. De Piushaven en de Spoorzone zijn opgeknapt en het bruist er als nooit te voren. Tijdens de kermis werden hier al extra activiteiten georganiseerd, maar vielen vaak niet goed te rijmen met de kermis, of lagen simpelweg niet goed in de loop van het publiek. Er is al een aantal keren een experiment geweest om dat de kermisroute iets te verleggen, maar dat vaak tot ongenoegen van de exploitanten en het publiek dat maar niet wilde afwijken van de bekende route.

Corona

De ommekeer die we nu zien, is eigenlijk te danken aan de beperkingen die door de corona maatregelen vorig jaar golden. Mensen blijken best de route achter het station te willen belopen, maar daarvoor was wel goede bewegwijzering en een flink hek nodig. Die route is er ook dit jaar weer, met een hoge fraaie blikvanger op het einde. We zijn benieuwd of het publiek de nieuwe afslag nu beter gaat bewandelen.

Festivalisering

Een nieuwe marketing strategie, een nieuw team wat zich met communicatie bezig gaat houden, een nieuwe website met de naam “kermisfestivaltilburg” – met daarop een overzicht van alles wat de stad nog meer te bieden heeft naast de grote kermis. Hier op kermistilburg.nl blijven we de focus op de kermis houden en vullen we de agenda met activiteiten direct op of aan het kermisterrein.

De kermisliefhebbers zijn nog een beetje verdeeld, maar ondergetekende heeft zelf deel mogen nemen aan die eerste brainstormsessie en dat wat er nu vanuit de gemeente komt, heeft toen ook al op tafel gelegen. Denk aan het roze/blauwe thema en nu ook aan het terughalen van de aandacht door middel van de landelijke media: onder meer “Qmusic de foute party” zoekt de roze maandag op met een groot gratis feest op het Pieter Vreedeplein. Er gaan meer en meer optredens komen van bekende artiesten, er komen meer grote terrassen buiten het centrum zelf – exploitanten gaven zelf al een voorzet met het Tiroler dorp op het NS plein, waardoor publiek ook beter blijft hangen “aan de andere kant van het spoor”.

De boodschap voor de rest van Nederland is duidelijk: er is meer te doen in Tilburg dan de kermis alleen. Tal van evenementen en activiteiten maken het een festival wat zich door heel de binnenstad af speelt en dat is voor Nederland ook uniek te noemen zo midden in de zomervakantie. Komt allen!

Nostalgie

De nostalgische kermis krijgt een nieuw onderkomen. Het Besterdplein en haar ondernemers gaan hun best doen om het zo gezellig mogelijk te maken! Het is in 2022 ook bijna 100 jaar geleden (1926) dat “d’n Besterd” een kermisplein werd, dus ergens past het ook wel. Het koningsplein zal waarschijnlijk niet meer terugkeren als kermisterrein, daar gaat komende jaren een nieuw stadsdeel verrijzen.

De Swingmill op de nostalgische kermis van 2017 – fotograaf: A. van Hulten

De Tilburgse kermis begint op vrijdag 22 juli en duurt tot en mer zondag 31 juli.

Wil je weten wat er zoal speelt op en rond de kermis? Kijk dan in onze AGENDA.

X