Kermisvolk is tegen crisis opgewassen

Delen met:

“Belangrijk is wat gemeenten en organisatoren van kermissen gaan doen. De sterk gestegen bedrijfskosten mogen zich niet vertalen in hogere rit- en entreeprijzen.
Vermindering van de huursommen van de standplaatsen zal vaker gaan voorkomen. Zolang de opbrengst van de kermisstandplaatsen kostendekkend blijft, zal iedere gemeente zeker haar kermis kunnen laten voortbestaan.”


Directeur Jan Boots van de Nederlandse Kermisbond (NKB) spreekt van een goede start van het kermisseizoen in Nederland. Hij onderschrijft daarmee uitlatingen van zijn Belgische ambtsgenoot Guido Herman, voorzitter van de Belgische Bond van Foorkramers, in dagblad Het Laatste Nieuws. Die durft zo ver te gaan om te stellen dat de economische crisis mensen naar de kermis drijft.

Zuiderbuur Herman sprak na de Gentse Halfvastenfoor: “We hebben 25 procent meer klanten dan vorig jaar. Mensen besparen op citytrips en andere dure uitstappen. In de plaats daarvan kiezen ze voor het goedkope alternatief om plezier te maken: de kermis. Een gezin dat naar een pretpark trekt geeft op een dag al snel 100 euro uit. Wie een reisje maakt is nog veel meer kwijt. De kermis is beduidend goedkoper.”

Boots relativeert: “Het fraaie weer zal daar ook zeker aan hebben bijgedragen. Kermis is een ontmoetingsplaats waar je even alle zorgen opzij kunt zetten. Het hoeft ook niet altijd geld te kosten. Soms is sfeer proeven net zo leuk. Even een rondje over de kermis maken. Net als je wel eens gaat winkelen. Overal kijken en pas later beslissen en dan nog een keer terugkomen.”

Ook Nederlands grootste kermisbrancheorganisatie BOVAK trekt de conclusie dat de kermissen tot op heden zeer positief verlopen: “Het publiek wil, zeker in tijden van onzekerheid, zich wanen in een wereld vol illusie en magie”, zegt voorzitter Nicole Vermolen. “Daarnaast is kermisvieren voor een gezin goedkoper dan een dagje met de hele familie naar een pretpark. De gemeenten, maar vooral de kermisexploitanten spelen daarop in. Zij introduceren speciale thema-, familie- en 1/2-euro-dagen. Dat alles om Nederlands oudste volkscultuur ook volkscultuur te laten blijven.”

Toch zijn er ook signalen dat het minder gaat in kermisland. De Goirlese kermis levert dit jaar bijna 20.000 euro minder op dan verwacht. In 2007 schreven tweehonderd exploitanten zich nog in bij de verpachting in Goirle; in 2009 lag het aantal rond de honderd. In Tilburg daarentegen is de totale pachtsom dit jaar (2.027.255 euro) met 81.272 euro gestegen ten opzichte van 2008, maar is die 54.166 euro minder dan 2007, toen er nog geen crisis was.

Mede-oorzaak van de lagere opbrengst in Goirle is ook dat veel attracties waar prijzen te winnen zijn, lager inschreven vanwege de hoge olieprijs van vorig jaar. Olie wordt verwerkt in kunststof prijzen; de inkoopkosten van die prijzen zijn daardoor flink gestegen. Ook de economische crisis wordt als reden aangestipt waarom exploitanten zich een hoge pacht- som niet kunnen veroorloven.

Boots blijft positief: “De bij de NKB aangesloten kermisexploitanten zien de toekomst optimistisch tegemoet. Afgelopen winter hebben zij geïnvesteerd in nieuwe attracties, zoals Rock-it, een nieuwe kermisschommel, de hogere Booster Maxx 3, enkele familieachtbanen en spookdwaaltuin Psycho zal meer in ons land te zien zijn. Bestaande attracties zijn gerestyled.”

Voor het eerst in zijn geschiedenis heeft het Nederlandse kermisbe- drijf een nationale kermismascotte gelanceerd. De KB-beer, een teddybeer, is officieel geïntroduceerd tijdens het Bloemencorso van de Bollenstreek. Een echte KB-beer, een man in een berenpak, zal bij openingen van kermissen zijn opwachting maken. Boots: “Hij kan op alle kermissen te zien zijn. Als pluchen beer te winnen bij de spelletjes of als loopbeer met wie je een ritje kunt maken of samen op de foto kunt. De KB-beer moet voor iedereen een leuke herinnering zijn aan de kermis.”

Bron: Brabants Dagblad

Geef een reactie