‘Goede telling is kostbaar’ (bezoekersaantallen is natte vingerwerk)

Donderdag, de eerste warme dag deze week, werd de Tilburgse kermis 100.000 keer bezocht. Zegt de gemeente Tilburg. Want een exact aantal mensen is zelfs bij benadering niet te geven.


Kermiswethouder Joost Möller benadrukte deze week dat het toch vooral om ‘schattingen gaat die niet geschikt zijn voor de wetenschap’. Het cijfer dat de gemeente tijdens de kermis dagelijks naar buiten brengt, blijkt vooral gebaseerd op ervaringen uit het verleden. “Tellen kunnen we niet omdat er wel tachtig manieren zijn om de kermis op te lopen”, aldus Erik Hormann van de gemeente Tilburg. “Een aantal jaren geleden zijn er op verschillende kermisdagen luchtfoto’s gemaakt. Daarop is het aantal bezoekers geteld. Daarnaast zijn er toen mensen geweest die gekeken hebben hoe druk het was bij de attracties, hoe vol de terrassen zaten, hoeveel auto’s er geparkeerd waren en dergelijke. Met de gegevens die toen verzameld zijn, bepalen wij nu hoeveel bezoekers de kermis heeft.”

Tot er een betere methode is, staat Hormann achter deze manier van tellen. ” Want we verdoezelen niet als het een dag wat minder is. Ik kan dan wel zeggen dat het heel druk was. Exploitanten spreken me daarop de volgende dag aan met ‘Wat klets jij nou? Kijk maar in mijn kassa’. Wij handelen naar eer en geweten. Maar we kunnen er aan het einde van de kermis best 100.000 naast zitten. ”

Het aantal bezoekers van een evenement is evenwel het visitekaartje van de organisatoren. En het bepaalt ook hoe aantrekkelijk een evenement is voor sponsoren. Dat weet ook onafhankelijk onderzoeksbureau Respons dat bezoekersaantallen en media-aandacht voor grote evenementen onderzoekt. Daarnaast stelt Respons jaarlijks een Evenementen Top 100 samen. Deze is gebaseerd op cijfers die de organisatoren van evenementen zelf aanleveren en worden niet gecontroleerd door het onderzoeksbureau.

“Wij weten dat het tellen van het aantal mensen op grote evenementen zoals de Tilburgse kermis toch vaak nattevingerwerk blijft. Daarom kijken wij ook naar het aantal keer dat het evenement in de media is geweest. Dat is een veel meetbaarder gegeven”, aldus Ronald Zitvast, projectmanager bij Respons.

De Tilburgse kermis stond afgelopen jaar derde in de Top 100 wat betreft het aantal bezoeken en vijfde in de lijst wanneer de media-aandacht is meegerekend.

Zitvast: “Stichting Event Audit werkt aan een Keurmerk voor het tellen van bezoekers van een evenement. De verschillende tellingsmogelijkheden hebben we al. Maar het in praktijk brengen, gaat moeizaam omdat het de organisatoren geld kost. Bijvoorbeeld omdat ze mensen in moeten huren om handmatig te tellen of moeten investeren in speciale loopmatten die het aantal mensen tellen. Een goede telling is kostbaar. En ja, het zal best meespelen dat organisatoren via hoge bezoekerscijfers zoveel mogelijk sponsoren en subsidie willen binnenhalen” , zegt hij.

bron: brabantsdagblad.nl